söndag 17 mars 2013

Sexism och härskartekniker på facebook


En vän till mig som jag dittills uppfattat som trevlig och vettig la upp den här bilden på facebook. Jag förstod inte vad han menade med att lägga upp den. Jag hoppades innerligt att det var någon form av ironi men följande dialog utspelade sig i kommentarsfältet: 


Här har ni alltså ett ypperligt exempel på de gamla goa härskarteknikerna. Det finns inget jag som person med fitta mellan benen kan invända mot denna generalisering av kvinnor som överkänsliga och som överreagerar på mäns handlingar utan att i deras ögon befästa deras tes. De använder både förlöjligande och skam-, och skuldbeläggande härskartekniker. Ledsamt och frustrerande. Men misströsta inte, det finns konstruktiva råd och bot, läs denna braiga text om härskarteknikernas motsats: bekräftartekniker och motstrategier. 

Vad jag alltså hade kunnat gjort om jag hade funnit mig i situationen och inte hade suttit och gapat mot skärmen helt oförstående över jävligheten i detta beteende skulle kunna ha varit att fortsatt att försöka få en förklaring på vad personen egentligen menade med frågor som:

- Vad menar du med det? Jag vill att du förklarar närmare och preciserar vad det är du menar.
- Vänta nu, vad var det du sa?
- Förstår jag dig rätt?
- Vad jag hör dig säga är….. ……, menar du verkligen det? Förklara dig!

Efter denna händelse har jag lite mindre hopp och tilltro till människan så kanske sitter jag nästan gång inte med hakan vid knäskålarna utan finner mig och kan dra mig till minnes dessa strategier.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar